Ford si General Motors se lupta
cu pierderile si costurile mari de productie, iar Ford
a anuntat ca deja are in plan sa concedieze 30.000 de
salariati. Insa nu ar fi mai simplu sa produca masini
cu o calitate de fabricatie superioara?
Calitatea slaba a masinilor Ford
si GM nu reprezinta singurul motiv pentru care cei doi
producatori incep sa se zbata pe o piata actuala deosebit
de concurentiala. Insa este un factor esential.
Studiul "J.D. Power and Associates
Long-term Dependability 2005" reprezinta un barometru
echidistant prin care se poate vedea cam in ce liga
joaca americanii. Sondajul este alcatuit prin calcularea
numarului de probleme tehnice pe care proprietarii le-au
experimentat pe perioada a trei ani de exploatare.
In urma analizarii acestui sondaj,
americanii stau "destul de bine", dar acest
calificativ nu ajuta prea mult, daca luam in calcul
ca un cumparator de automobil se asteapta la un calificativ
"de la execlent in sus" si mai ales daca are
de unde sa aleaga mai bun. Ati ghicit, alege o masina
cu accent asiatic si ochii oblici.
Americanii se pot lauda cu fiabilitate
sporita in cazul Lincoln, Cadillac si Buick, ceea ce
ar fi minunat daca aceste masini nu s-ar adresa unui
public cu bani, care cumpara in mod traditional din
clasa premium. La fel de bine ar fi si daca aceste marci
"nobile" ar impumuta macar din cand in cand
din punctajul obtinut si rudelor de la tara, care alcatuiesc
grosul vanzarilor in SUA.
Dintre cele trei marci de lux
americane, Lincoln a iesit "number one", evident
in urma marcilor Lexus si Porsche. A urmat Buick care
a reusit sa obtina acelasi punctaj ca Lexus...in urma
cu doi ani. Cadillac s-a clasat ultimul, dar mult mai
bine decat in anii anteriori.
Infiniti, marca de lux a grupului
Nissan a ocupat locul al saselea, in timp ce Acura (brand-ul
de lux de la Honda), a dezamagit, cu un loc 10.
Este adevarat ca in zilele noastre,
problemele care indeparteaza un client de o marca nu
mai sunt din categoria care fac o masina sa nu porneasca
sau sa se dezmembreze la prima groapa. "Problema"
poate fi un zgomot agasant, un surub rebel care nu se
desface sau un intrerupator blocat.
Atunci, de ce se zice ca masinile
americane nu sunt bune?
Am convenit deja ca nu putem lua
in calcul studiul JDPower si spune ca avem trei marci
americane in top, atata vreme cat sunt marci de lux
si reprezinta o fractiune din portofoliul de marci si
din cel al vanzarilor.
Explicatia o gasim tot in alta
parte, mai precis in Tara Soarelui-Rasare.
1. Toyota si-a cimentat deja imaginea
de marca fiabila si de calitate printre consumatorii
americani. In acelasi timp, GM si Ford si-au cimentat
imaginea ca nu prea le pasa de calitate si fiabilitate.
Situatia se poate sa se fi imbunatatit, dar perceptia
consumatorului se schimba foarte greu.
2.GM, spre deosebire de Toyota,
are prostul obicei de a ocupa prima pagina a ziarelor
cu un numar mare de rechemari, pe cat de dese, pe atat
de voluminoase, iar clientii fug de marcile care isi
cheama la apel masinile.
3. Promovare slaba. GM si Ford
nu stiu sa scoata in evidenta ceea ce este bun la masinile
lor, daca o exista ceva. In schimb lasa sa se intrevada
interiorul ieftin si neprimitor, motoarele zgomotoase
si gurmande si constructia de mantuiala, pe care nici
macar modelele inferioare de la japonezi nu le mai tolereaza.
Topul fiabilitatii marcilor auto
Cifrele din paranteza reprezinta
numarul de probleme aparute pe o perioada de trei ani,
raportate la o suta de unitati
Lexus (139)
Porsche (149)
Lincoln (151)
Buick (163)
Cadillac (175)
Infinity (178)
Toyota (194)
Mercury (195)
Honda (201)
Acura (203)
BMW (225)
Ford (231)
Chevrolet (232)
Chrysler (235)
Saturn (240)
Oldsmobile (242)
GMC (245)
Pontiac (245)
Mazda (252)
Hyundai (260)
Subaru (260)
Volvo (266)
Jaguar (268)
Dodge (273)
Nissan (275)
Mitsubishi (278)
Mercedes-Benz (283)
Saab (286)
Jeep (289)
Suzuki (292)
Audi (312)
Daewoo (318)
Isuzu (331)
Volkswagen (335)
MINI (383)
Land Rover (395)
Kia (397)
Sursa: JDPower&Associates