Prezenta iepurasului
in traditia pascala se datoreaza de asemenea reminiscentelor
ritualurilor pagine si divinitatilor venerate in vremuri
indepartate, simpaticul animal fiind atunci, ca si
astazi, un evident simbol al fertilitatii. O veche
legenda nordica spune ca zeita Eostre a gasit intr-o
iarna o pasare ranita pe cimp. Pentru a o salva de
la moarte, zeita a transformat-o intr-o iepuroaica,
aceasta pastrind insa capacitatea de a depune oua.
Pentru a-i multumi
binefacatoarei sale, iepuroaica decora ouale facute
si i le daruia zeitei. Aceasta legenda se mai pastreaza
vie in rindurile comunitatii olandeze din Pennsylvania,
unde copiii asteapta de Paste iepurasul care face
un cuib plin de oua colorate. Din aceasta legenda
s-a nascut si traditia ca iepurasul sa aduca daruri
copiilor.
Desi nu este un animal
prea impresionant, iepurele este un mesager sacru
al divinitatii in multe culturi. Spre exemplu, in
traditia chineza, iepurele este o creatura care traieste
pe Luna, unde se ocupa cu macinarea orezului, esenta
vietii. Pentru budisti, iepurele este, de asemenea,
o creatura selenara. Legenda spune ca, neavind ce
ofranda sa-i aduca zeitei Indra, iepurele s-a gatit
pe sine insusi in focul sacru si, ca rasplata, a fost
asezat pe Luna. Si pe continentul american, animalul
cu urechi mari este personaj de legenda. La unele
triburi exista un mit care descrie cum iepurele a
adus oamenilor focul, in timp ce in cultura mayasa
era creditat cu inventarea scrisului.
In Egiptul antic, iepurele
ocupa un loc aparte, ca simbol al fertilitatii, in
timp ce in traditia germanica el este cel care aduce
viata noua in fiecare primavara. Prima atestare documentara
a prezentei iepurelui in simbolistica pascala apare
in Germania, la 1500, desi e probabil ca el era deja
prezent de mai multa vreme in traditia populara. Germanii
sint, de altfel, primii care au inventat dulciurile
in forma de iepurasi, la 1800. In aceeasi perioada,
in Franta si Germania au aparut si primele oua din
ciocolata