Masinile
blindate sunt considerate ca fiind extrem de importante
pentru protectia oamenilor de stat. Insa masina presedintelui
George W. Bush pare a fi cea mai sofisticata dintre
toate. A trecut masina dumneavoastra testele de siguranta?
Poate ca da. Insa daca esti liderul unei natiuni libere,
cu siguranta ai nevoie de mult mai mult decat un simplu
airbag.
Unul
dintre cele mai importante elemente de securitate ale
presedintelui Statelor Unite o reprezinta editia limitata
si super blindata: Cadillac deVille.
Protectia
liderilor lumii nu este un lucru usor si exista doar
cateva companii care sunt intr-adevar specializate pe
acest lucru. Una dintre primele masini blindate pentru
liderii politici a fost o limuzina construita de O'Gara-HSS
& Eisenhardt pentru presedintele Harry S. Truman
in 1949.
In
ziua de azi tehnologia a evoluat mult si a aratat ca
poate salva vieti in cele mai negre situatii. Un exemplu
concret poate fi presedintele Georgiei, Eduard Shevardnadze.
In 1998 zece oameni inarmati au deschis focul asupra
vehiculului acestuia. Multumita limuzinei, cadou facut
de Germania, presedintele nu a fost ranit.
Guvernul
de la Berlin a trimis in cel mai scurt timp, dupa atentat,
un model asemanator nou-nout.
Principiile
protectiei
Masurile de securitate pentru limuzina presedintelui
sunt secrete si bine pastrate si fara indoiala sunt
la fel de bune daca nu mai bune decat cele folosite
pentru presedintele Shevardnadze. Cum functioneaza sistemul
de securitate ale vehiculului? Acestea sunt principiile
de baza:
1.
Protectia in momentul atacului
2. Abilitatea de a evada si de a scapa
3. Masuri de precautie
In
termeni de protectie, cea mai importanta arie care cere
aparare este locul ocupat de pasager. Daca aceasta nu
este bine protejata atunci asasinii platiti isi pot
atinge scopul. In cele mai multe vehicule geamul transparentare
o grosime de 6 centimetrii, fiind capabil sa reziste
la un foc deschis.
Restul
cabinei ocupata de pasager este creata din hotel si
alti compoziti anti-glont., inclusiv plafonul. In ziua
de azi astfel de masini rezista la gloantele trase de
AK-47 si M-14, si se comporta bine si in cazul declansarii
grenadelor.
Insa
cele mai temutew atacuri sunt cele cu mine si bombe
plasate sub vehicul. Dorinta de a imbunatatii aceste
tipuri de protectie pentru atacuri de mare risc a devenit
necesara in 1992 cand judecatorul Giovanni Falcone a
fost asasinat prin amplasarea unei bombe pe suprafata
unei autostrazi.
Eschivarea
Inovatiile recente arata ca masinile blindate din ziua
de azi sunt plaste pentru evadare. Partile esentiale
sunt protejate de blindaj. De exemplu: bateria, radiatorul,
motorul, sistemul de alimentare cu carburant. Acest
blindaj impiedica si explozia. O alta masura de securitate
recomandata de firmele in domeniu sunt rotile blindate.
In
cazul in care cauciucurile cedeaza in timpul atacului
otelul dur permite soferului sa evadeze in viteza.
O alta masura care apare la modelele de top este sistemul
de vedere pe timp de noapte. Reprezinta acesta un dispozitiv
sau un obiect tehnologic crucial? Vehicule precum Cadillac
deVille folosesc o camera infrarosu pentru a scana soseaua.
Caldura emanata de obiectele de pe sosea sunt afisate
pe un ecran in nteriorul masinii.
Una
dintre companiile de varf din domeniu se ofera sa creeze
arme in compartimente specifice masinii pentru circumstante
speciale. De exemplu arme in portierele masinii.
Sursa:www.bbc.co.uk
StiriAuto.ro,
10 apr 2006
|