Cum am putea defini cresterea si dezvoltarea copilului?
Procesul cresterii si dezvoltarii copilului este o
actiune dinamica, inceputa din momentul conceptiei produsului
uman si pana la maturitate, perioada in care organismul
este supus unor permanente modificari morfo-functionale
si psiho-intelectuale.
De ce depinde, ce factori o influenteaza si care sunt
acestia?
Mecanismul cresterii si dezvoltarii este conditionat
genetic si este influentat de factori externi (exogeni)
si de factori interni (endogeni).
Factorii externi (exogeni)
Modul de actiune depinde de intensitatea lor, durata
si de varsta la care actioneaza. Cele mai sensibile
perioade sunt in primele saptamani de viata, primele
luni si primii ani cand procesul de crestere este cel
mai rapid.
Factorii externi sunt urmatorii:
Alimentatia mamei influenteaza dezvoltarea nervoasa
superioara a copilului, aparitia tulburarilor privind
mineralizarea scheletului, bolile hormonale etc. Subnutritia
poate determina nasteri de copii cu greutate mica si
cu lungime mai mica fata de normal, in timp ce supraalimentatia
cauzeaza obezitatea fatului.
Mediul geografic afecteaza cresterea si dezvoltarea
copilului prin aer, soare, lumina, temperatura, umiditate,
presiune atmosferica si raze ultraviolete.
Factorii socio-economici indeplinesc, de asemenea un
rol important privind conditiile sanitare existente
in mediul familial, profesia parintilor, situatia financiara,
alimentatia.
Factorii afectivi-educativi influenteaza prin climatul
familial (calm, optimist sau din contra, agresiv), prin
atmosfera din interiorul famiilor dezorganizate; la
fel, starile conflictuale au un rol negativ; exista
diferente intre copiii crescuti in familie si cei din
leagane si orfelinate; copiii din mediul urban au acces
la un nivel educational superior comparativ cu aceia
din mediul rural.
Exercitiile fizice: masajele din primii ani de viata,
gimnastica pentru sugar, sporturi diverse adaptate posibilitatilor.
Noxele chimice, radiatiile, diverse traumatisme.
Factori culturali.
Factorii interni (endogeni)
Esentiali in procesul cresterii si dezvoltarii copilului
sunt factorii genetici si cei hormonali.
Din punct de vedere al factorilor genetici, ereditatea
conditioneaza partial talia definitiva si dimensiunile
copiilor (copiii cu talie si inaltime mare provin din
parinti cu talie mare). De asemenea, acesti factori
indeplinesc un rol esential asupra inteligentei.
Factorii hormonali intervin atat in viata intrauterina,
cat si postnatal. In viata intrauterina un rol important
il au hormonii materni care traverseaza bariera placentara;
in aceasta perioada hormonii fetali indeplinesc un rol
minor. Dupa nastere, secretia hormonala proprie devine
preponderenta, influentand decisiv cresterea si dezvoltarea
ulterioara.
Factorii patologici intervin prin anomalii ale cromozomilor
(ale zestrei genetice mostenite de la ambii parinti),
prin diverse boli cronice ale organelor interne (de
exemplu insuficienta renala cronica sau malabsorbtia
- absorbtia deficitara a substantelor nutritive).
Cum putem aprecia dezvoltarea fizica a copiilor?
Metodele de apreciere privind dezvoltarea fizica a
copiilor se efectueaza prin:
determinarea periodica a greutatii, a inaltimii, a
perimetrului cranian, a circumferintei bratului si a
grosimii pliurilor cutanate;
efectuarea examenului clinic al copilului;
determinarea unor constante biologice (nivelul glicemiei,
colesterolului, fierului, proteinelor etc.).
Ce etape parcurge copilul in dezvoltarea sa somatica
(fizica) si neuropsihica?
Evolutia generala a dezvoltarii copilului cunoaste
4 perioade:
1. Perioada intrauterina cu 2 etape:
etapa embrionara (0-12 saptamani);
etapa fetala (13 saptamani-pana la nastere).
2. Prima copilarie cunoaste 3 subetape (de la nastere-pana
la 3 ani):
nou-nascutul - perioada neonatala (0-28 de zile);
sugarul (29 de zile-12 luni);
anteprescolarul - prescolar mic (1-3 ani).
3. A doua copilarie cuprinde perioada prescolara: de
la 3 ani pana la 6-7 ani. 4. A treia copilarie cuprinde
urmatoarele 3 etape:
etapa scolarului mic: 6-11 ani (pentru fete) si 6-13
ani (pentru baieti);
etapa scolarului mare: 11-14 ani (pentru fete) si 13-15
ani (pentru baieti);
adolescenta: dupa 14 ani (pentru fete) si 15 ani (pentru
baieti) pana la terminarea cresterii (19-20 ani).
Cresterea si dezvoltarea in perioada primei copilari
(nastere-3 ani)
In perioada neonatala (0-28 de zile), nou-nascutul
are un castig ponderal de 500-750 g si o crestere in
lungime de 5 cm. In perioada de sugar (29 de zile-12
luni), in primele zile copilul recupereaza scaderea
fiziologica inregistrata dupa nastere.
Cresterea in greutate este urmatoarea:
in primele 4 luni: 750 g/luna (3000 g total);
in urmatoarele 4 luni (5-8 luni): 500 g/luna (2000 g
total);
in urmatoarele 4 luni (9-12 luni): 250 g/luna (1000
g total);
Sugarul la 4 luni isi dubleaza greutatea de la nastere,
iar la un an si-o tripleaza. In primul an de viata copilul
creste aproximativ 20-25 cm, dupa cum urmeaza:
in prima luna: 5 cm;
in a doua luna: 4 cm;
in a treia luna: 3 cm;
in a patra luna: 2 cm;
in a cincea luna: 2 cm;
in a sasea luna: 1 cm;
in a saptea luna: 1 cm;
in a opta luna: 1 cm;
in a noua luna: 1 cm;
in a zecea luna: 1 cm;
in a unsprezecea luna: 1 cm;
in a douasprezecea luna: 1 cm;
Fontanela anterioara (moalele capului) este la nastere
de 2,5-5 cm si se inchide spre 9-18 luni.
Fontanela superioara (in zona occipitala) poate fi
inchisa la nastere sau se inchide in primele 3-4 saptamani
atunci cand exista.
Perimetrul cranian (P.C.) masoara la nastere aproximativ
34 cm. In primul trimestru creste cu 2 cm/luna, in al
doilea trimestru cu 1 cm/luna si in al treilea si al
patrulea trimestru cu cate 0,5 cm/luna. La 1 an perimetrul
cranian este de 45 cm, la 5 ani de 50 cm si la 15 ani
de 55 cm.
Perimetrul toracic (P.T.) are 31 cm la nastere. El
creste astfel: 3 cm in prima luna, 2 cm in a doua luna
si 1 cm/luna pana la varsta de 1 an cand va egaliza
perimetrul cranian.
Dentitia de lapte (temporara) debuteaza intre 5-9 luni
dupa cum urmeaza:
incisivii mediani inferiori (2) apar intre 6-8 luni;
incisivii mediani superiori (2) apar intre 8-10 luni;
incisivii laterali (4) apar intre 10-12 luni.
Tot in primul an de viata se imbunatateste semnificativ
functia aparatului digestiv prin aparitia dentitiei,
secretia de enzime, permitandu-se trecerea de la alimentatia
exclusiv lactata la una diversificata.
Totodata se intareste apararea antiinfectioasa prin
producerea propriilor anticorpi.
Primul an din viata desemneaza si perioada unor importante
achizitii motorii, perioada dezvoltarii afectivitatii
si a comunicarii cu cei din jurul sau:
la 1 luna: tonusul muscular este mai mare, mai accentuat,
generalizat; sugarul reactioneaza global la excitanti
(exemplu - copilul tresare daca aude un zgomot puternic
in jurul sau);
la 2 luni: zambeste, gangureste, priveste pentru cateva
secunde o jucarie;
la 3 luni: isi sustine capul, isi recunoaste mama;
la 4 luni: intinde mana dupa obiecte, sta sprijinit
in sezut pentru scurt timp;
la 5 luni: deosebeste persoanele straine de mediul familial;
la 6 luni: se intoarce de pe spate pe abdomen, sta mult
timp sprijinit in sezut, repeta silabe (lalalizeaza);
la 7 luni: sta in sezut nesprijinit pentru scurt timp,
se teme de straini;
la 8 luni: se intoarce de pe spate pe abdomen si invers,
sta in picioare, sprijinindu-se de obiectele din jur;
la 9 luni: se ridica singur in picioare si face pasi
laterali in patut;
la 10 luni: merge "in patru labe" si cu premergatorul;
la 11 luni: merge sustinut de ambele maini, intelege
ordine simple verbale (raspunde la salut, bate din palme
etc.);
la 12 luni: merge tinut de o mana, are in vocabularul
activ 2-4 cuvinte cu semnificatie precisa (mama, tata).
Cresterea si dezvoltarea in perioada anteprescolar
(1-3 ani)
Cresterea in greutate si in lungime este mai lenta:
2,5-3 kg/an si 10-12 cm/an. Astfel la 2 ani va avea
aproximativ 12 kg si o inaltime de 85 cm, iar la trei
ani 15 kg si 95 cm.
Perimetrul toracic creste cu 2cm/an.
Perimetrul cranian ajunge la 3 ani de 48 cm.
Eruptia dentara (14-16 dinti pana la 2 ani) decurge
in felul urmator:
primii 4 molari apar intre 18-24 luni;
4 canini apar intre 8 luni-2 ani;
al doilea rand de molari (4) apare intre 2 ani-2 ani
jumatate.
Dezvoltarea neuropsihica se concretizeaza prin perfectionarea
limbajului si a relatiilor afective. In jurul varstei
de 1 an, bebelusii folosesc cuvinte simple (mama, tata,
papa, apa etc); stiu sa arate partile corpului, obiectele
din camera; diferentiaza dupa nume membrii familiei,
executa mici ordine - au un "limbaj pasiv".
In primii 3 ani elaboreaza propozitii simple din 2-3
cuvinte, la 2 ani cunosc aproximativ 100 de cuvinte,
iar la 3 ani vocabularul lor contine in jur de 3000
de cuvinte. Intre 1 an si 2 ani, sprijinindu-se cu o
mana, se apleaca, fara a-si pierde echilibrul, pentru
a ridica cu cealalta mana o jucarie; la 1 an si 3 luni
ridica un obiect fara sprijin; intre 1 an jumatate si
2 ani arunca mingea cu ambele maini sau o poate rostogoli
cu piciorul.
Cresterea si dezvoltarea in perioada prescolara (3
ani si 6-7 ani)
In aceasta perioada cresterea este mai lenta: in inaltime
se castiga intre 6-8 cm/an iar in greutate 2 kg/an.
Configuratia corpului se schimba: abdomenul marit in
prima copilarie dispare; se dezvolta mai mult masivul
facial (fata) decat cel cranian; membrele cresc alternativ,
in jurul varstei de 3 ani se dezvolta cele superioare,
iar la 4 ani cele inferioare.
Intre 4-5 ani poate invata mersul pe tricicleta, sare,
se catara, coboara scarile alternativ. Poate folosi
distinct "eu", "tu", "el";
se exprima si la viitor, si la trecut, nu numai la prezent.
Este important de stiut ca intre 3-4 ani apare prima
"criza de independenta", de nesupunere si
de contestare a unor ordine; copilul nu accepta sa fie
certat si molestat, unii copii ripostand chiar pe loc.
Este perioada intrebarilor fara sfarsit: "De ce?",
"Pentru ce?", "Cum?", "Unde?".
Spre varsta de 6 ani toate functiile motorii sunt stapanite
si apare gandirea logica.
Cresterea si dezvoltarea in perioada copilariei a
treia (6-7 ani - adolescenta)
Cresterea este lenta, exceptand perioada pubertara:
cresterea in greutate se face cu 3,5 kg/an, iar in inaltime
cu 6 cm/an.
Perimetrul cranian creste de la 51 la 53-54 cm intre
6-12 ani; la sfarsitul pubertatii creierul atinge dimensiunile
adultului.
Coloana vertebrala, datorita activitatilor fizice intense
din perioada scolara, devine mai puternica. Din cauza
adoptarii unor pozitii vicioase coloana poate fi expusa
deformarilor ce sunt destul de grave in anumite cazuri.
In jurul varstei de 6-7 ani incepe inlocuirea dintilor
"de lapte"; se inlocuiesc aproximativ 4 dinti/an
in decursul unei perioade de 5 ani. Primul molar permanent
erupe in jurul varstei de 7 ani, al doilea in jur de
14 ani si al treilea ("maseaua de minte")
in jurul varstei de 20 de ani sau chiar mai tarziu.
Copilul, odata cu detasarea de familie, incepe sa petreaca
mai mult timp in compania prietenilor de la scoala sau
a tovarasilor de joaca.
Incep sa apara situatii conflictuale intre parinti
si copii - a doua "criza de independenta".
La pubertate au loc transformari de maturizare fizica,
cognitiva, psihosociala, incheindu-se cu aparitia primei
menstruatii (menarha) la fete si a spermatogenezei (spermatozoizilor)
la baieti. Din acest moment, organismul este apt pentru
reproducere.
Trecerea de la pubertate la adolescenta se face pe
aprecierea maturitatii sexuale care se coreleaza cu
dezvoltarea scheletica, dezvoltarea taliei si a greutatii.
Evaluarea maturizarii sexuale se bazeaza pe cronologia
aparitiei caracterelor sexuale secundare: la baieti
se dezvolta organele sexuale externe, apare pilozitatea
pubiana, axilara si faciala specifica; la fete incep
sa se dezvolte sanii si sa apara pilozitatea pubiana.
In acelasi timp se trece si la o crestere accelerata
in greutate si inaltime in care sunt implicati: scheletul,
musculatura, tesutul adipos, organele interne cu rearanjarile
specifice celor 2 sexe. Adolescenta presupune modificari
comportamentale care vor defini temperamentul tanarului.
Apar tendintele pentru actiunile independente, creste
spiritul de initiativa, capacitatea de sinteza si de
abstractizare, interesul pentru sexul opus. Este cea
mai sensibila perioada, etapa de acumulari si performante;
efortul educational trebuie sa fie maxim pentru ca acum
se imprima o disciplina in gandire si in munca.
de Carmen Oprea |